Mireille Nagtegaal
just art

MIR een graffiti tag als logo d'artiste

Als freelancer bij reclamebureaus en andere organisaties heb ik zo'n 15 jaar de geformuleerde consumentenwens ondersteund. Vanaf medio 2010 maakte ik zakelijk en privé andere keuzes.  Als kunstenaar wil ik graag gehoord, gezien worden en bijdragen aan de maatschappij buiten de context van de kunst. De verschillende ondertekeningen van mijn schilderijen dienen daarom als commercieel beeldmerk.

Wie, wat, waar en hoe kunst?

De geëngageerde kunst die de maatschappij bevraagt, kritische vragen en ons een spiegel voorhoudt. In een afgebakende omgeving kan kunst worden geconsumeerd. Daar mogen alle vragen worden gesteld zonder dat de antwoorden werkelijk tot actie of verandering leiden. Als kunstenaar wil ik juist wat zeggen over onderwerpen die schuren, over ongemakkelijkheid en over lelijkheid/schoonheid van anderen en van mijzelf. Maar een traditioneel gemaakt kunstwerk zal zelden aanleiding zijn tot een inhoudelijk debat of een verandering. Een gerichte actie, een goed gesprek of het bij elkaar brengen van een verrassende groep mensen kunnen dat wel.

Ruimte voor verbeelding

Locaties als een leegstaand kantoorpand, de openbare ruimte of bij iemand thuis. Niet slechts om een kunstwerk te plaatsen maar in de eerste plaats om een dialoog aan te gaan. Die zal bijdragen aan een werkelijke verandering. De dialoog heeft niet als doel wereldproblemen op te lossen maar wel om vraagstukken bespreekbaar te maken. Door vraagstukken open te breken ontstaat er ruimte waarin het mogelijk is om anders tegen iets aan te kijken. 

Dan is er ruimte voor verbeelding, afstand te nemen en tot nieuwe oplossingen te komen. Dat is het creatieve proces en wat mij betreft hoe kunst kan werken in een maatschappelijke context.

Binnen een project lever ik bijdrage aan verandering en maak hierbij gebruik van kunst, een actie en/of een concept.


 
E-mailen
Bellen